K řešení situace, do které se kvůli epidemii Koronaviru a s tím souvisejícím omezením nebo úplným zastavením podnikání dostalo mnoho zaměstnavatelů, slouží podnikatelům, resp. zaměstnavatelům především program MPSV nazvaný Antivirus. Prostřednictvím tohoto programu jsou zaměstnavateli částečně refundovány mzdové náklady na zaměstnance v pracovním poměru (zaměstnanec nesmí být ve výpovědní době).
Podporu z programu Antivirus získá zaměstnavatel v mzdové sféře, který zaměstnává alespoň jednoho pracovníka, který je účasten nemocenského a důchodového pojištění podle platných českých právních předpisů.
Příspěvek se poskytuje pouze tehdy, pokud zaměstnavatel skutečně vyplatil zaměstnancům náhradu mzdy a řádně odvedl pojistné na sociální a zdravotní pojištění.
Tento program je rozdělen do dvou režimů:
- Nucené omezení provozu a karanténa
Tento režim se vztahuje na případy omezení či uzavření provozu z důvodu krizových opatření vyhlášených vládou, Ministerstvem zdravotnictví nebo Krajskou hygienickou stanicí.
Výše příspěvku v tomto případě činí 80% z vyplacené náhrady mzdy, včetně odvodů, kterou zaměstnavatel zaměstnanci vyplatil za dobu trvání překážek v práci. Maximální výše příspěvku na jednoho zaměstnance činí 39 000,- Kč.
- Související hospodářské potíže
Jedná se o případy, kdy vznikají překážky v práci na straně zaměstnavatele, jejichž příčinou je současná epidemiologická situace. Zde mohou nastat dva případy:
- v zaměstnání chybí významná nebo klíčová část zaměstnanců (např. z důvodu karantény, péče o dítě apod.) – tedy překážka je na straně zaměstnavatele a ten je proto povinen vyplácet 100% průměrného výdělku zaměstnance
- je omezen provoz z důvodu chybějících vstupů a výrazně se omezila poptávka po jeho produktech či službách – v tomto případě je zaměstnavatel povinen vyplácet 60% průměrného výdělku zaměstnance.
Zaměstnavatel žádá o vyplacení příspěvků na místně příslušném Úřadě práce. Na webové stránce: http://antivirus.mpsv.cz je nutno nejprve vyplnit Žádost o příspěvek. Tento pak odešle, buď prostřednictvím datové schránky, nebo prostřednictvím emailu, kdy ale musí přidat také ověřený elektronický podpis na Úřad práce. Z Úřadu následně obdrží Dohodu, kterou podepíše a odešle zpět.
Na základě této Dohody pak, opět prostřednictvím výše uvedeného webového rozhraní, zasílá vyúčtování, na jehož základě obdrží částečnou refundaci mzdových nákladů z Úřadu práce.
Dohoda se vyplňuje a zasílá pouze jednou, následně už zaměstnavatel zasílá vždy pouze vyúčtování.